woensdag 5 september 2012

Saxofonist Sean Bergin is er niet meer

Kende Sean Bergin en zijn muziek eigenlijk niet zo goed, maar heb hem toch een aantal keren gezien en het was altijd indrukwekkend. Na afloop van een concert van Rickie Lee Jones in Paradiso in januari 2001 kwam ik hem, als bezoeker, tegen in het oude Bimhuis, hij had net de Boy Edgarprijs gekregen en ik had geen idee wie hij was.
Het was de tijd dat ik mij wat meer in jazz ging verdiepen en zag Sean weer terug op de 65e verjaardag in 2006 van Louis Moholo in het nieuwe Bimhuis. Via Robert Wyatt ontdekte ik ook zijn Zuid-Afrikaanse roots, was gelijk verkocht en binnen een paar maanden zag ik hem nog een keer met zijn groep Nansika in Rotterdam.
Helaas nooit MOB in actie gezien, maar wel live in Zoetermeer waar hij met Theatergroep Flint het programma Korreltjie Korreltjie Zand speelde rond het werk van dichteres Ingrid Jonker. In 2008 maakte hij dan deel uit van het Leidse Grenzenloos Festival met Rogério Bicudo en een combinatie van Zuid-Amerikaanse en Zuid-Afrikaanse muziek in Museum Volkenkunde. Fluiten en ukelele's maakten er een feest van.
Op 24 oktober 2010 zag ik Sean voor het laatst  aan het werk in De Uyl van Hoogland in Leiden, met o.a. Rinus Groeneveld en Philip Harper.Achteraf blijkt het een mooi afscheid te zijn geweest, maar een afscheid dat je niet had willen nemen.

Geen opmerkingen: